23 de desembre, 2012

Galetes de Nadal decorades

Primer de tot... Bon Nadal a tothom!!!


Per anar fent boca per aquestes festes i de passada decorar l'arbre de nadal de manera original i dolça, vaig aprofitar uns dies de la setmana passada que vaig estar més hores a casa per provar de fer les meves primeres galetes de mantega decorades! La temàtica escollida van ser formes nadalenques, així que em vaig comprar un paquet amb 3 motlles; arbre, floc de neu i ninot. També vaig comprar una punta per la mànega pastissera molt prima, penso que del número dos, la que es fa servir per decorar amb glassa. Per provar què tal la decoració amb colors, vaig comprar un tub de la marca Wilton de glassa vermella (no el recomano, la textura i la manera de treballar és molt millor amb la glassa casolana), perquè no volia comprar un pot de colorant només el primer cop que feia glassa, em feia patir només dependre de la que havia de fer jo, per si de cas no em sortia bé.
Per fer les galetes fins al final, decorades i tot, jo recomano fer-les en dos dies. El primer es fa la massa i es deixa reposar tota la nit a la nevera i el segon es fan les galetes i es decoren. Jo vaig seguir la recepta dela pàgina Las Delícias del Buen Vivir però vaig fer servir molta part de la farina integral.


Galetes de Nadal decorades

Ingredients per a 40 galetes aproximadament

La massa
~ 225 gr. de mantega a temperatura ambient (pomada)
~ 240 gr. de sucre
~ 1 ou
~ 150 gr. de farina blanca
~ 300 gr. de farina integral
~ 1/2 culleradeta de sal (o bé 4 gr.)
~ 1 culleradeta de canyella en pols
~ 1 culleradeta de sucre de vainilla
La decoració
~ 1 clara d'ou
~ 210 gr. de sucre llustre (no pot ser del normal)
~ 1 tub de glassa vermella Wilton
~ boletes i confeti de sucre per decorar

Elaboració
Dia 1. 
En un bol mesclarem amb la batedora elèctrica (sinó a fer braços!) la mantega a temperatura ambient (aquesta consistència no es pot aconseguir calentant la mantega al microones, ha d'estar a temperatura ambient forces hores, així que jo us recomano treure-la de la nevera just abans d'anar a dormir, si volem fer la massa al matí, o bé al matí, si volem fer les galetes a la tarda-vespre) i el sucre fins que es munti una crema blanquinosa. Després afegirem l'ou, la canyella i el sucre de vainilla. Un cop tot s'hagi amalgamat, podem anar afegint la farina en tongades de 100 gr. fins als primers 300gr. Els últims 150 gr. els haureu de barrejar manualment perquè la massa es torna molt consistent. Amassarem amb les mans 2 minutets i farem una gran bola que embolicarem amb paper film i la guardarem a la nevera. Si teniu molta pressa podeu esperar unes 2 hores i ja treballar-la, però si feu la recepta amb temps, millor deixar-la reposar més hores.


Dia 2.
Encenem el forn a 180 graus. Preparem dos trossos de paper d'enformar, el corró, els talla galetes, i una mica de farina en un platet. Agafem la massa de la nevera i anem agafant trossos que aplanem entre els dos papers d'enfornar amb el corró fins que la massa fa uns 5 mm. aproximadament. Si les fem d'un altre gruix, sols haurem de tenir en compte que canviarà el temps de cocció, a més gruixudes més minuts a menys, menys. Preparem una safata del forn amb paper i anem disposant totes les galetes tallades separades entre elles. Jo ja pensava inicialment d'utilitzar-les per decorar l'arbre de nadal, així que amb un pal de fusta de broqueta vaig anar fent tots els forats a les galetes, quasi no redueixen al coure, però s'han de fer una mica generosos si després hi volem passar una cinta. En el meu forn vaig necessitar uns 15 minuts, però el més important és estar atent i anar mirant les galetes, quan comencen a enrossir-se pels voltants és que ja estan prou cuites. Les deixem refredar en una superfície freda, o en una altra safata neta. 

De mentre esperem que se'ns refredin, agafem la clara i la batem a punt de neu. Quan ja veieu que la clara no cau si li doneu la volta al recipient, afegim el sucre llustre i seguim batent una mica més, veureu que queda una massa d'una consistència ideal per poder decorar i d'un blanc radiant. 
Per decorar les galetes, és útil pensar-se primer com seran els dissenys de cadascuna, i començar sempre delimitant els dibuixos amb el color escollit, en aquest cas blanc. El voltant de la estrella, de l'arbre i els ulls, la boca i les mànigues del ninot. Després s'afegeixen unes gotes a una part de la glassa perquè sigui menys espessa i omplim tota la galeta amb aquesta glassa. Deixem assecar i després acabem de decorar amb la glassa vermella Wilton (també vaig agafar una part de glassa blanca i la vaig barrejar amb vermella per fer un rosa intens) i amb les boletes i confeti de sucre.


I ja teniu les vostre súper galetes de mantega! Amb la mateixa recepta amb altre motlles d'altres temàtiques i altres colors per decorar, us pot servir per fer els vostres propis dissenys i, si voleu, ensobrar-les en bosses de cel·lofana i regalar-les a qui més us estimeu!